کشاورزی لرستان - اولین مجله علمی کشاورزی دانش سبز (دانشجویان لرستانی)
در سال1387 سال نوآوری و شکوفایی ایران اسلامی شروع کار و تلاش می کنیم آخرین اخبار و مقالات علمی کشاورزی و لینک سایتهای برتر کشاورزی را در وب قرار دهیم ...
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: سجاد - چهارشنبه ٢٤ امرداد ۱۳۸٦
موضوع : تورم 23 درصدي توان رقابت محصولات ايران را در دنيا كاهش داده است
گزارش : گزارش ايانا از وضعيت صادرات محصولات كشاورزي ايران ،
  

ايانا – تشكلها

با وجودي كه ايران در ارتباط با محصولات كشاورزي داراي منابع سرشاري است و در منطقه تنها كشوري است كه داراي چهار فصل است و رتبه اول تا دهم در صادرات بعضي محصولات كشاورزي را دارد اما به دليل تورم داخل كشور و نداشتن استاندارد جهاني كيفيت محصولات در مقايسه با كشورهاي ديگر، ماندگاري كمي از نظر صادرات در بازارهاي جهاني دارد و قدرت كافي براي رقابت صادراتي در بازارها را ندارد.

جمال‌الدين جلالي صادركننده گياهان دارويي درباره وضعيت صادرات محصولات ايران در خاورميانه مي‌گويد: اگر بخواهيم ايران را با كشورهاي همجوار مقايسه كنيم بايد بگوييم بعضي كشورهاي خاورميانه موقعيت ايران را ندارند محصولاتي كه كشور ما دارد آنها ندارند نواحي جنوبي ايران كشورهايي مثل عراق به دليل جنگ وضعيت ثابتي ندارند و با اينكه محصولات كشاورزي ايران از نظر ژنتيك وضعيت منحصر به فردي دارد اما در مقام صادرات در مقايسه با كشورهاي سوريه و تركيه، هند رتبه پايين‌تري دارد كه مهمترين دليل آن مساله تورم، بالا بودن قيمت تمام شده محصولات است كه مانع رقابت محصولات كشاورزي ايران با اين كشورها شده است.

مهري جواد زاده صادركننده كشمش و خشكبار نيز افزايش قيمت تمام شده را عامل از دست دادن بازارهاي صادراتي در خاورميانه دانست و تصريح كرد: با اينكه ايران به دليل داشتن چهار فصل محصولات كشاورزي متنوعي دارد و اما تنها در صادرات پسته و مغز پسته هميشه جزء اولين‌ها بوده است زماني صادرات كشمش فقط به ايران تعلق داشت و هر سال ده هزار تن كشمش صادر مي‌شد اما در حال حاضر صادرات كشمش در تركيه در مقايسه با ايران دو تا سه برابر افزايش پيدا كرده كه آن هم به دليل افزايش قيمت محصولات بوده و اينكه در مقايسه با رقباي خود محصولات تمان را گرانتر فروختيم و اينكه در صادرات كه مي‌تواند اشتغال بيشتري ايجاد كند دو نكته را فراموش كرديم كاهش هزينه‌هاي توليد و بالا بردن كيفيت محصولات صادراتي با اخذ استانداردهاي جهاني و نرسيدن به كيفيت مطلوب بوده است.

رحمان‌ پور قربان دبير كل انجمن صادركنندگان نيز رمز موفقيت براي نگه داشتن بازارهاي صادراتي خاورميانه را ماندگاري در بازارهاي جهاني بيان كرد و ادامه داد: در ايران وقتي صادر كننده‌اي كالايي را صادر مي‌كند براي بار دوم نمي‌تواند كالا را به همان قيمت قبلي صادر كند زيرا تورمي كه در كشور ايجاد مي‌شود باعث گران شدن 10 درصدي محصولات مي‌شود و صادركننده نيز نمي‌تواند محصول را به قيمت قبلي صادر كند زيرا متضرر خواهد شد و خريدار خارجي نيز نمي‌تواند به اندازه تورم داخل ايران خريد بعدي انجام دهد صادر كننده نيز مشتري‌اش را از دست مي‌دهد و ماندگاري محصولات صادراتي ايران نيز در بازارهاي جهاني كاهش مي‌يابد و بالا بودن بهره‌هاي بانكي و پايين بودن بهره‌وري نيز يكي از فاكتورهاي زيان‌آور براي صادرات كشور است.

از آنجا كه بيشتر بازارهاي صادراتي محصولات كشاورزي ايران را كشورهاي حاشيه خليج فارس تشكيل مي‌دهد كمتر ديده مي‌شود كه محصولات صادراتي ايران به بازارهاي جديد راه پيدا كند.

جلالي كم توجهي مسوولان در سطوح مختلف وزارتخانه كشاورزي رادرمساله كيفيت مهمترين دليل عدم بازاريابي جديد براي كالاي ايران دانست و گفت: يكي از بندهاي مهم اين قانون حفظ استانداردهاي بقاياي سموم در گياهان است كه در ايران به آن اهميت داده نمي‌شود و با توجه به نوشتن نامه‌اي توسط صادركنندگان به مجلس شوراي اسلامي براي اجرايي شدن اين قانون تا امروز هيچ جوابي داده نشده است.

وي در ادامه افزود: هر چند روند توليد به بهترين نحو ممكن انجام مي‌شود اما استفاده بي‌اندازه از سموم شيميايي به محصولات كشاورزي كه گاهي تا 40 برابر حد مجاز گزارش شده است و هيچ آزمايشگاهي در كشور بررسي نمي‌شود، باعث شده است محصولات صادراتي ايران در كشورهاي هدف مورد بررسي قرار گرفته و پس از آزمايش‌هاي كدكس قدرت رقابت خود را از دست بدهد.

عضو اتحاديه صادركنندگان گياهان دارويي گفت: بايد آزمايشگاه تشخيص بقاياي سموم را در ايران وجود داشته باشد و بعد قانون حفظ نباتات را در كشور اجرايي شود. و همچنين براي صادرات و تسهيلات ايجاد شود.

جواد زاده گفت: هر چند كه كشورهاي حاشيه خليج فارس بهترين بازار را براي محصولاتي نظير تره‌بار و گل و گياه دارند كه آنهم به دليل ماندگاري كم اين محصولات هستند و علاوه بر آن صادركنندگان اگر خواهان گسترش بازارهاي خود باشند نياز به توان مالي زيادي را دارند و صادركننده خيلي از محصولات خود را به ارزان‌ترين قيمت مي‌فروشد تا با تجهيز مالي خود بتواند خريدهاي ديگر خود را انجام دهد و از آنجا كه به دليل دخالت واسطه‌هاي دولتي وغيردولتي سرمايه در گردش كاهش پيدا كرده و خريدهاي اعتباري به خريدهاي نقدي تبديل شدند و كساني با تهييج كشاورزان آنها را تشويق كردند كه پول خود را نقد بگيرند و گران بفروشند كه منجر به از دست بازار و مشتري براي صادركننده شده است.

پورقربان نيز عامل حمل و نقل و تعرفه را مانع بازاريابي‌هاي جديد براي كالاهاي صادراتي بيان كرد و اضافه نمود: مشكلي كه پيش آمده اين است كه براساس قانون چهارم هيچ كالايي را نمي‌توان از صادرات منع كرد و در همين قانون آمده كه محصولاتي كه داراي منابع محدود ذخاير ژنتيكي هستند و جز ميراث فرهنگي به شمار مي‌آيند ممنوعيت صادراتي دارند و براي بعضي محصولات نيز كه از نظر ژنتيكي مهم است با اخذ عوارض اجازه صادرات دارد همين بهانه‌اي شده تا براي كالاهاي ديگر نيز تعرفه صادراتي بگذارند و چاره كار هم  افزايش تعرفه‌هاي وارداتي نيست زيرا اين كار به مصر‌ف‌كننده فشار مي‌آورد و اگر دولت مي‌خواهد كاري به نفع صادركننده انجام بدهد بايد قيمت توليد را پايين بياورد و سعي كند قيمت دلار را به قيمت واقعي برساند.

با اينكه دولت وظيفه دارد براي گسترش صادرات جوايز صادراتي را در قالب يارانه‌هاي صادراتي پرداخت كند، اين اقدامات هميشه با تاخير اتفاق مي‌افتد.

جواد زاده گفت: صادركنندگان اصلاً جايزه نمي‌خواهند فقط طالب اين هستند كه دولت در كار صادرات دخالت نكند و به تورم دامن نزنند، صادركنندگان حاضرند سالي 5 درصد به دولت پول بپردازند براي بخش كشاورزي 5/1 تا 2 درصد و كالاهاي بسته‌بندي حدود يك درصد و تجربيات نشان داده هر چقدر دخالت دولت در امر صادرات كاهش يابد كيفيت محصولات نيز افزايش مي‌يابد.

جلالي نيز پرداخت يارانه با تاخير در كشوري كه تورم دارد به معناي كم فروشي دولت بيان كرد: يارانه‌اي كه سه سال پرداخت نمي‌شود به اين معني است كه دولت معادل آن مقدار كم فروشي مي‌كند اگر دولت يارانه را به موقع پرداخت حداقل تورم را مي‌پوشاند.

حضور در نمايشگاههاي بين‌المللي مستلزم صرف هزينه‌هاي زياد است دولتها در كشورهاي مختلف با دادن يارانه به صادركنندگان كمك مي‌كند كه در نمايشگاه‌ها حضور پيدا كنند.

پورقربان درباره حمايت از دولت از صادركنندگان در بحث شركت در نمايشگاه‌ها گفت: سازمان توسعه تجارت براي اعطاي تسهيلات به صادركنندگان كه شامل جوايز صادراتي تسهيلات حمل و نقل و نمايشگاهي است 700 ميليارد تومان بودجه تدوين كرده بود كه تنها 20 درصد آن تصويب شد لذا با وجود اختصاص اعتبار اندك و عدم سرمايه‌گذاري براي حضور بخش خصوصي، نمي‌توان انتظار حضور فعال در نمايشگاه‌هاي خارجي را داشت./

خبرنگار: سعيده احساني راد

 

منبع:http://www.iana.ir/gofteguindex.aspx?id=185
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :


زیارت عاشورا
وضعیت یاهو مذهبی
پیج رنک گوگل ساعت فلش مذهبی اوقات شرعی

بسيجي يعني علي
Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net Msn bot last visit powered by MyPagerank.Net Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net





Powered by aeka.persianblog.ir

بانک صوت و فیلم مذهبی
PageRank
بسيجي يعني علي
مجله دانش سبز
PageRank RSS Feed Readers outils webmaster
دریافت کد
>>فرم اشتراک<<
{PAGETITLE}
pagerank search engine optimization Submit ExpressSearch Engine Marketing Services تماس با ما